A pedagógus kompetenciák köre folyamatosan bővül, ezek sorában az IKT ismeret és tudás is teret nyert. Mindez a tanárképzés és továbbképzés tartalmi-módszertani megújulásához vezetett. A magyar digitális oktatási stratégia (2016-2019) fő célkitűzése, hogy senki ne hagyja el az oktatás és a képzés rendszerét a megfelelő digitális kompetenciák nélkül, az európai digitális oktatási cselekvési terv (2021–2027) is támogatja az uniós tagállamokat abban, hogy oktatási és képzési rendszereiket fenntartható és hatékony módon hozzáigazítsák a digitális korhoz. „A digitális jártasság hatékony fejlesztése, valamint a dezinformáció oktatás és képzés révén történő kezelése érdekében a tanárokat és az oktatókat iránymutatással és gyakorlati példákkal kell támogatni.”
Az IKT rendszerekre épített önálló és kooperatív tanulási folyamatok irányítása, megszervezése, az ehhez szükséges informatikai tanulási környezet, új tanári ismereteket és kompetenciákat feltétez. A digitális írástudás különböző megközelítésekben, más és más tartalmakkal került be a pedagógus-kompetenciák közé, és a képzési programokba is:
- az IKT írástudás (ICT Literacy) az információs társadalomban való részvételhez szükséges képességek együttese, amelyek lehetővé teszik az elektronikus szolgáltatások igénybevételét.
- Technikai írástudás, korábbi nevén számítógépes írástudás számítógép és perifériái, illetve a szoftverek funkcióinak az egyszerű felhasználói szintnél mélyebb megértését feltételezi.
- Információs írástudás az egyik legfontosabb számítógép-, illetve internet-használati funkcióra fókuszál: az információ megtalálását, felismerését, letöltését, feldolgozását és megosztását tartalmazza
A napi, konkrét tanítási-tanulási folyamatok irányítása támogatható a pedagógusoknak szóló, foglalkozásszervezési és módszertani mintákkal, ill. az önálló tanulásra, differenciálásra alkalmas nyomtatott anyagok, könyvek ajánlásával, online audiovizuális és interaktív, multimédia tananyagok, készségfejlesztő feladat, és tesztbankok szolgáltatásával.
Általánosan elfogadott, hogy az oktatástechnológiával, IKT alkalmazással kapcsolatos kutatások irányát és metodikáját megszabó kulcsfaktorok között fontos az adott elektronikus tanulási környezet, infrastruktúra állapota, a tartalomipar és szolgáltatás rendszere, de a pedagógusok kulcsszerepe vitathatatlan.


Kísérlet a tanárok IKT-kompetenciája közös európai referenciakeretének kialakítására
Kárpáti Andrea – Hunya Márta

