Oldal kiválasztása

Pedagógiai cél-, és taxonómia rendszerek, mérés-értékelés

A rendszertan, avagy a taxonómia (ταξινομία) görög kifejezés, a dolgok hierarchikus osztályozására vonatkozik, vagy az osztályozás alapjául szolgáló elvekre. Jelentése rendezés, rendszer; események, jelenségek vagy tárgyak olyan speciális osztályozása, amelyben az osztályok egymásutánját egységes elv határozza meg. Az osztályozandó jelenségeknek gyakran természetes rendezőelve van. Szinte mindent, élő dolgokat, élettelen tárgyakat, helyeket és eseményeket lehet valamilyen osztályozási keretben rendszerezni.

Mivel a taxonómia specifikuma a belső rendező elv alapján történő osztályozás, a rendszer nyitott, hiszen csak az osztályozás elvét tártuk fel, aminek ismeretében elővételezhető újabb és újabb osztályozandó elemek megléte. Azok a belső rendező elvek és törvényszerűségek, amelyek a taxonómia alapját képezik, elméleti magyarázatul szolgálnak az osztályozott jelenségek egymáshoz való viszonyának értelmezéséhez.

Az oktatás és képzés, az ISD és HPT területén, Benjamin S. Bloom, amerikai oktatáskutató pszichológus és társai, köztük David R. Krathwohl, és a belga De Block professzor taxonómiája a legjelentősebb. Munkásságuk a curriculum elmélet és fejlesztés megreformálása mellett, a tanulók teljesítményének értékelése szempontjából is új gyakorlatot eredményezett.

Krathwohl, David R.: A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview
In: THEORY INTO PRACTICE, Vol. 41, Number 4. 2002. College of Education, The Ohio State University

A. Bloom-féle taxonómia a tudás fejlődési szintjeit kategorizálta, az ismeretek hierarchikus rendszerét, a személyiségfejlesztés kognitív-értelmi, affektív-érzelmi-akarati, valamint a pszichomotoros-mozgásos területekre definiálva. A belső rendező elv alapján kialakított hierarchiában az egymás fölé rendelt célok mindig magukban foglalják az alacsonyabb szintűeket, ezek a fő- és részcélok. Leginkább kimunkáltak a kognitív szintek, amelyeket a tantervfejlesztés, a követelmény-meghatározás és konkrét tanítási-tanulás folyamattervezés szintjén egyaránt használhatunk. Bloom szerint, gondolkodásunkat hat, fokonként egyre bonyolultabb szintre lehet osztani: ismeret, megértés, alkalmazás, analízis, szintézis, és értékelés.

B. Bloom, taxonómiáját a pedagógiai gyakorlat alapján, több százezer, USA-beli gyakorló tanár által készített, tudásértékelésre szánt iskolai feladat elemzése, értelmezése és kategorizálása alapján alkotta meg. Természetesen a pedagógiai taxonómiák jelentős fejlődési folyamatok után jutottak mai állapotukba, és nyerték el technológiai szerepüket, nem csupán a szakképzés, hanem a HPT más területén is.

Taxonómiák a nevelési célok rendszerében

Szabolcs Éva

Megtekintés

A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai

Molnár Edit Katalin (1-6. fejezet) Vígh Tibor (7-12. fejezet)

http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Tantervelmlet_s_a_pedaggiai_rtkels_alapjai/index.html

A pedagógiai taxonómiák – Bloom és követői

Nádasi András

Megtekintés

A pedagógiai mérés és értékelés feladataira való felkészítés az árnyalt tanulói értékelés módszertanának tükrében

Lengyelné Molnár Tünde

Megtekintés

Online értékelési módszerek I.

Tóthné Parázsó Lenke

Megtekintés

Pedagógiai mérés, értékelés – Szakirodalom ajánló

Papp Istvánné Nagy Annamária

Megtekintés

Online tesztek a weben

Király Sándor

Megtekintés

Redmenta, az intelligens oktatási asszisztens

Király Sándor

Megtekintés